9 av 10 nylanseringar i dagligvaruhandeln misslyckas

Att lansera nya produkter i DVH är svårt. Vi är extrema vanemänniskor och har svårt att förändra vårt inköpsbeteende. Undersökningsföretaget Nielsens VD Bo Ekström sammanfattar sina erfarenheter på ett utmärkt bra sätt i ICA Nyheter nr. 39.

– Det är svårare att lyckas med nylanseringer för ”vaneprodukter” lättare med produkter som har hög impulsgrad

– Det krävs två till tre år av marknadsinvesteringar för att få en produkt att lyckas!

– Det gäller att matcha ett viktigt konsumentbehov.

– Produkten måste göra en skillnad för handeln.

– Fokusera på förre lanseringar av nya produkter. ”färre men värre”.

– Samordna företagets marknadsinvesteringar.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s