OTC-varor och hälsokost erövrar dagligvarubutikerna!

Avregleringen av apoteksmarknaden 1 november 2009 har inneburit stora omvälvningar för alla aktörer som handlar med receptfria läkemedel. Leverantörerna står inför helt nya kanaler där de inte äger samma kunskap om kanal och köpbeteende, hälsofackhandeln får ny konkurrens och dagligvaruhandeln öppnar dörrarna för en växande och lönsam kategori. Kategorin är fortfarande relativt ny för dagligvaruhandeln och kunskap om den uppsjö produkter som nu knackar på dörren saknas. Förändringsprocessen har bara börjat, här finns mycket att göra och det ska bli väldigt spännande att se vart vi landar i kategorin på dagligvaruhandeln.

Kommer leverantörerna att skaffa sig egen kunskap om den nya kanalen och de olika kedjorna inom dagligvaruhandeln med egen säljkår och egna strategier för att bearbeta butikerna? Eller kommer man att söka externa partners för att sköta försäljningen som alldeles säkert kommer att flyttas över från hälsofackhandel till dagligvaruhandel?

Retail House har tagit fram en OTC-rapport som delvis ställer dessa frågor till leverantörerna. Är du intresserad av mer information är du välkommen att kontakta oss!

Vi följer fortsättningen med spänning.

* OTC = Over The Counter (försäljning över disk)

 
 
 
 
 
 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s