Hyllkommunikation ökar försäljningen och minskar priskänsligheten

Slaget står i butik. Handelns utredningsinstitut har publicerat en studie om effekten av POP material (Point of Purchase). De har studerat vad hylltalare gör för den ekologiska försäjningen. De har undersökt bl a ekologisk olivolja och kaffe. Resultatet är försäljningsökningar på cirka 43% för olivolja och 48% för kaffe. Intressant var att försäljningen på ekologiskt mjöl minskade med 29%?? Kan det bero på att betalningsvilja för ekologisk mjöl inte finns? Kanske redan upplevs som naturligt?  Det mest intressanta med studien kanske ändå är att priselaciteten minskade. Vilket innebär att en enkel hylltalare som tydligt visar var  konsumenten kan finna ekologiska alternativ till konventionell producerad matgör konsumenten mindre priskänlig för det ekologiska alternativet. Detta är viktigt information som alla som säljer ekologiska produkter bör ta med sig i sin butikskommunikation.

http://www.hui.se/web/Utredningar.aspx

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s