Svenska Spel testar SellCheck – Digital eyetracking

SellCheck är ett digitalt eyetrackingssystem med syfte att göra butikskommunikationen mer effektiv. I SellCheck får den testade butikskommunikationen ett betyg på hur effektivt den når fram till Shoppern. Dessutom utvecklas en heat map som anger hur shoppern ser kommunikationen samt en sekvensordning – ögonrörelser. Avslutningsvis ger SellCheck rekommendationer på hur kommunikationen kan förenklas och förbättras allt för att öka effektiviteten.

 

SellCheck är ett amerikanskt system utvecklat av 3M. Shopper Marketingbyrån Retail House är exklusiv återförsäljare i Norden.

Svenska Spel var ett av de företagen som var först ut att testa sin butikskommunikation i SellCheck.

 

Thomas Pettersson, kommunikationsansvarig på Trade marketingavdelningen som var ansvarig för testen på Svenska Spel säger:

 

”Det är en utmaning att få bra synlighet i förbutiken, som är en av våra viktigaste kommunikationsplatser. Det är därför viktigt att den kommunikation som vi sätter upp är tydlig och har en möjlighet att nå våra kommunikationsmål. Testen med SellCheck gav oss ett både ett kvitto på att vi tänker rätt i vår kommunikation men gav oss också en hel del input i hur vi kan utveckla vår framtida kommunikation mot shoppern i butik”

 

Martin Moström, Strategisk rådgivare på Retail House säger:

”Butikskommunikation har sina utmaningar. På en 30 minuters shoppingrunda ägnar vi 18-36 sekunder på att fixera skyltar. Det är därför viktigt att butikskommunikation är tydlig och målsatt. Fler och fler företag styr om sina resurser från traditionell media till Shopper kommunikation och då behövs ett objektivt system som SellCheck för att utvärdera att butikskommunikationen blir så effektiv som möjligt. Hittills har ett 10 tal varumärken testat sin kommunikation i SellCheck.”

sellcheck-report[1]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s