5 digitala konsumenttrender som påverkar Shopper Marketing

Många studier visar en entydig bild av hur den digitala världen går ihop med den verkliga.Vi är inte längre bara på nätet eller i den fysiska butiken. Vi är överallt samtidigt. Eriksson Consumer lab som forskar kring våra digitala vanor har definierat ett antal heta trender gällande vårt digitala beteende som påverkar både butikskedjor och varumärkesleverantörer.

1. Smartphonen är etablerad och vår användning av appar gäller alla områden i livet. Matlagning, shopping, hälsa, fritid.

2. 40 % av konsumenterna vill använda smartphonen för att tracka sina liv.  Hur många kalorier har jag gjort av med? Hur bra har jag sovit i natt? Hur ser min hjärtaktivitet ut?

3. Vi förväntar oss att Internet skall finnas överallt.

4. Vi tittar på video överallt. Hemma, på väg, i butiken. Vi startar, pausar och återupptar tittandet när väl tillfälle ges.

5. Sociala nätverk är viktiga för att sprida videoklipp. 38 % ser på videor rekommenderade av sina vänner.

Listan på slutsatser kan göras längre. Det viktiga är att inte längre ha en digital strategi separerad från marknads- och försäljningsstrategin. Den måste integreras med ett entydigt fokus på Shopper och Konsument.

Kolla in den fulla rapporten nedan samt mycket annat spännande material.

http://www.ericsson.com/thinkingahead/consumerlab

Shopper with basket holding digital tablet and looking at camera Stock Photo - 10127175

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s