Skattjakt lockar Shoppern till butik

I jakt på att stimulera Shoppern i butik kommer här ett intressant inspel från nyhetsbrevet handelstrender som berättar om Hard discounts väg mot att öka shopping upplevelsen i butik. Intressant att notera hur Hard Discount nu på allvar växlar över från enbart ett prisspår till att addera mervärde mot shoppern.

”Lidl och den tyska konkurrenten Aldi har utvecklat shoppingupplevelsen till att likna en skattjakt. Det är en en del av framgången, menar en detaljhandelsanalytiker. På Tchibo har man insett detta för länge sedan. 

Det är bland annat skattjakten och möjligheten att upptäcka nya produkter och smaker som driver konsumenten till lågprisaktörer som Lidl och Aldi. Det menar Bill Bishop på Brick Meets Click. Han fokuserar i sin yrkesroll just på vilka krafter som driver kundernas beteenden i dagligvaruhandeln.

Bill Bishop menar att skattjakten är ett sätt att beskriva glädjen kunder upplever hos lågprisaktörerna. I USA hos bland annat Costco och Trader Joe’s. Och i Europa menar han att bland annat Aldi, Lidls tyska konkurrent, också har anslutit sig till denna skara.

I en en krönika i Supermarket News skriver han:

”I över 30 år har jag studerat (och ofta varit kund) hos Aldi. Under de senaste två åren har jag sett hur Aldi har introducerat avsevärt fler nya produkter, och i den processen också fått göra avkall på sin effektivitet. Detta har fått mig att undra om de tappat greppet. Men nu har det visat sig att de vet exakt vad de gör. De har hittat en fungerande balans mellan nya spännande produkter och låga priser.”

Den som studerat lågprisaktören Lidl i Sverige känner säkert igen sig i resonemanget och utvecklingen här. Under det senaste året har andelen nyheter ökat markant. Inte bara i form av färskt bröd, det gäller lika mycket nya smaker och ett utbyggt sortiment av non food.

Aldi, och även Lidl, har med andra ord rört sig från att erbjuda 1500 basprodukter till en aktör som ständigt överraskar sina kunder med nya produkter. Detsamma gäller Lidl i Sverige.

Detta är en strategi som en annan tysk kedja rönt mycket framgång med under de senaste tio åren; Tchibo. Ursprungligen en kaffe- och kafékedja som med åren kompletterat sitt sortiment med nonfood.

Kedjan har ”En ny värld varje vecka” som paroll, och man byter ständigt ut sitt non food-sortimentet. Allt säljs under teman, det kan exempelvis vara tränings- eller matlagningsveckor. Det som inte säljs i butikerna går tillbaka för försäljning online. Ett upplägg som till stora delar liknar det hos Lidl och Aldi, bortsett från onlinehanteringen.

Hos Tchibo har man för länge sedan insätt att överraskningsmomentet och shoppingupplevelsen får kunderna att komma tillbaka på skattjakt. Vecka efter vecka.”

Detta inlägg kommer från http://www.handelstrender.se/. Gå in prenumerera på detta utmärkta nyhetsbrev för all som är intresserade av nyheter inom nationell och internationell handel.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s