Sluta göra ”roliga” kampanjer – skapa en strategi mot Shoppern istället.

Det är en provocerande titel. Men för att nå igenom det stora bruset och slutligen nå shopperns varukorg så måste man gå från  ”roliga” kampanjer till att skapa långsiktiga strategier mot Shopper och handel.

Aktiviteterna i butik präglas fortfarande av kortsiktighet och av enstaka kampanjer som inte är baserade på en djupare insikt och shoppern och butiken. En majoritet av en butiks varor (FMCG) säljs från ordinaire säljplats utan extrapris. Den vinnande strategin tar sin utgångspunkt i att hjälpa shoppern att hitta  kategorin samt hjälp till att navigera. När väl detta är på plats då kan man skapa intressant och säljande kampanjer som stödjer varumärket och skapar värde för handeln.

De tre nycklarna till en lyckad strategi mot shoppern är:

1. Insikten om hur shoppern agerar och hur handeln fungerar.

2. Bygga en hållbar strategi kring insikten – inte kortsiktiga ”roliga” kampanjer

3. Implementera väl och föl upp resultaten. Involvera butik och säljkår.

Vill du veta mer om hur ni kan skapa en Strategi mot Shoppern – Shopper Marketing Plan.

maila mig martin.mostrom@retailhouse.se så skickar jag över ett White paper på temat.

images[10]

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s