Butikskedjans största utmaningar 2015

Här kommer en trendspaning om vilka som är detaljhandelns största utmaningar 2015. Det är trendspanarna på PSFK i New York har satt framtidens detaljhandel under luppen – och lagt fokus på de fysiska butikerna. Man har identifierat de största trenderna och hur det påverkar detaljhandeln i rapporten The Future pf Retail 2015. Här är detaljhandelns 10 största utmaningar

1. Var här och där, överallt

Redan i dag har de flesta kedjorna såväl fysiska som digitala ansikten mot kunden. Men hur ser man till att alla produkter finns tillgängliga oavsett kanal?

2. Ett klick till allting

Kunderna blir mer och mer vana att göra sina inköp bekvämt i olika digitala kanaler, frågan är hur den fysiska butiken skapar service och bekväma lösningar som motsvarar detta?

3. Personalen har makten

Butikens personal är avgörande för den fysiska butikens framgång. Vilka verktyg behöver de för att nå fram till kunderna på rätt sätt?

4. Vägledning och rekommendationer

Rekommendationer och algoritmer. Den digitala kunden får vägledning fram till sitt köp online. Hur kan man skapa samma hjälp i de fysiska butikerna?

5. Rätt kunskap

En fördel med fysiska butiker är känslan av att ha hjälp i sina beslut. Hur kan man förstärka denna känsla med hjälp av analoga eller digitala hjälpmedel?

6. Var en community

En fysisk butik kan vara så mycket mer än bara hyllor och produkter. Genom att bli en samlingsplats för målgruppen stärker butiken sin ställning och sina relationer.

7. Känn kunden, och gör valen

Bli en partner i kundernas liv genom att skapa förståelse för deras behov. Välj sedan ut produkter och tjänster som gör deras liv enklare och bättre.

8. Sälj upplevelser, inte produkter

Resultatet av produktens egenskaper, det vill säga upplevelsen, framgår först när köpet är genomfört och den börjar användas. Men den fysiska butikens personal och information kan beskriva denna upplevelse.

9. Noll lager

Genom nya leveransmöjligheter och just in time-logistik kan lagret och antal produkter i butik minimeras. Därmed öppnas också möjligheter att skapa andra upplevelser och tjänster på dessa ytor. Vilka skulle det kunna vara?

10. Döda kassan

Kunderna har med sig sin smartphone, personalen kan utrustas med mobila enheter. Den traditionella kassans funktion är inte självklar längre. I framtidens detaljhandel måste kassarutinen bli en personlig upplevelse och framförallt – sömlös.

Källa: Handelstrender

Annonser

2 reaktioner på ”Butikskedjans största utmaningar 2015

  1. Hej!
    Jag hat 10årig demovana.
    Personliga kontakten mellan kunden och personalen är viktigast!
    Kundern återkommer om den är. Nöjd med servicen i butiken!
    Dogitalt kontakt är också viktig. MEN sänka farten! Jag har inte nåt statistik på det. Men dem klasiska kunderna är fortfarande i majoriteten😏😏⁉️
    Jag som komunikatören ser det i butikerna där jag demar⁉️
    GOD FORTSÄTTNING OCH MÅNGA UPPDRAG TILL OSS KOMUNIKATÖRER
    ÖNSKAR
    MILUSE🍸🍸🍸

    • Hej Miluse,

      tack för din kommentar. Jag håller med dig i din reflektion. Jag tror att det personliga mötet kommer att bli allt viktigare där kommunikatören/säljarens roll blir mer prioriterad.

      God fortsättning och lycka till med dina uppdrag i butik

      Martin

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s