7 sanningar du aldrig får glömma bort när du skall lyckas nå shoppern.

I dessa moderna tidevarv när vi som shoppers och konsumenter förväntas ta in och processa mängder av information så får vi  aldrig glömma att vi är bara är människor som mer eller mindre har varit på samma sätt i tusentals år. Bara för att informationsflödet ökar så innebär det inte att vi som människor blir mer mottagliga. Läs de 7 punkterna nedan och ha alltid med dessa när du planerar att kommunicera med andra människor. Ofta så glömmer vi bort det mest basala. Vill du lära dig mer om detta så rekommenderar jag Daniel Kahnemans bok ”tänka snabbt och långsamt” http://www.bokus.com/bok/9789186815721/tanka-snabbt-och-langsamt/

”7 Sanningar om människan”

1. Människan är en del av naturen
98 % av vår arvsmassa är samma som hos aporna
Pavlov (associationer), Skinner (beteende) & kackerlackor (socialt umgänge/tillhörighet).

2. Människan är ett vanedjur
Vid rutin kopplas autopiloten på
Genom rutin riskerar vi att inte bli missnöjda

3. Människan vill ha kontroll (rutin)
Situation jmf. Bil/flygplan
Relation jmf varumärke

4. Människan fattar snabba beslut
12 sek
Ont om tålamod
Heller välja något än ägna mer tid åt beslut

5. Människan vill inte känna sig dum
Vill vara rationell

6. Människan ÄR KÄNSLOSAM
Vi har svårt att fatta besut utan känslor

7. Människan är Glömsk
det som inte är vana glömmer vi bort

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s