Vad är en butik i en omnichannel värld?

omni-channel-marketing-[1]

Under ett antal decennier har butikskedjorna duplicerat sina butikskoncept och etablering av nya butiker har både varit vägen till tillväxt och lönsamhet. Med tanke på hur digital vår värld har blivit så kommer också detaljhandelskedjorna behöva omvärdera sin syn på sina egna butiker. Samtidigt måste också leverantörerna fundera kring hur de skall uppträda i framtidens butiker i ett omnichannellandskap. Det är lång resa som vi alla måste påbörja.

Alla företag måste ha en strategi och förhållningssätt till en Shopper behov. Nedan är några tänkbara scenarier utmejslade.

Detta vill shoppern ha:

Enkelhet och närhet – den typiska servicehandeln. Du behöver något färskt och relativt omedelbart.

Inspiration – du vill se nyheter och behöver kunskap kring produkter och lösningar. En position som de stora elhandlarna och bokhandlarna skulle kunna ta.

Omedelbar belöning – här kommer alla lågpriskedjor typ Dollar store. Du känner att du kan göra ett riktigt bra ekonomiskt klipp genom att besöka butiken.

Underhållning och social samvaro –  i denna kategori kan många kedjor som bygger på kunskap och nisch bygga. T ex olika typer av specialistbutiker.

Uppleva varumärket – detta är typiska flaggship stores där varumärket kommuniceras och du kan känna och klämma på olika produkter.

Troligtvis är kedjan uppbyggd av en kombination av de olika scenarierna. Men det är något eller några av dessa som måste ha en tyngdpunkt.Samtidigt så måste också ett leverantörsföretag ha en djupare insikt i hur detta kan komma att utvecklas för just sitt varumärke.För mer läsning på området bifogar jag en utmärkt artikel på området

http://www.mckinsey.com/insights/consumer_and_retail/Making_stores_matter_in_a_multichannel_world?cid=DigitalEdge-eml-alt-mip-mck-oth-1412

Lämna en kommentar