Jobbar du på P&G, Coca Cola eller något mindre känt varumärke?

Shopper Marketing är paradoxalt. De som behöver det minst arbetar med det mest!

De som allra mest behöver arbeta med Shopper Marketing (bygga och driva varumärket i butik mot shoppern  i nära samarbete med kedjan) är de leverantörsföretag som har okända varumärken där det blir alldeles för dyrt att bygga sitt varumärke i traditionell media.

Trots det så ser jag alldeles för många företag som är splittrade i sina budgetar. De lägger lite på marknad, lite på KAM och sedan så har de en trade budget. Denna splittring leder inte till några som helst konkreta resultat utan blir bara en stor kostnadspost i resultaträkning. Detta är företag som så gärna vill arbeta med traditionell marknadsföring och ”driva” sitt varumärke. De sällan unika produktfördelarna skall driva konsumenten/shoppern till butik. Så blir det tyvärr aldrig. 8 av 10 nylanserade varumärken har försvunnit  inom 2 år.

De enda företagen som kan ha detta som huvudstrategi är urstarka varumärken som Coca-Cola, P&G och några till. Samtidigt är det dessa företag som var först med att ställa om från traditionell konsumentmarknadsföring till Shopper Marketing. Detta kan vi lära något av.

Kolla gärna in länken som visar på Coca Colas samarbete med Wal Mart så får ni en idé om Shopper Marketing och samarbete mellan handel och varumärke.

http://youtu.be/CBFMTnn5mUQ

effortless-meals-WalMart[1]

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s