Beslutssekonomi – förstå mer om Shopperns beteende

Vad kunden säger in en fokusgrupp är en sak men hur Shoppern beter sig i en praktisk köpmiljö är en helt annan. Vi måste förstå mer hur vår hjärna fungerar och hur den inte fungerar. När vi sitter i en fokusgrupp och bedömer en produkt och som vi säger att vi med hög sannolikhet skulle köpa använder vi vårt system 2 tänkande. Det rationella, kloka och eftertänksamma.

Men när vi är i butiken och handlar t ex dagligvaror använder vi vårt system 1 tänkande. Det automatiserade och snabba tänkandet.

Trots att dessa teorier belönades med Nobelpriset i ekonomi 2002 så bygger fortfarande en stor del av vår kommunikation i butik på att Shoppers använder sig av system 2 tänkande. Det rationella, kloka och eftertänksamma. Detta är fel. Bygg kommunikation som till varje pris kan bryta autopiloten, få prövoköp detta borde vara butikskommunikationens primära uppgift.

Hur bryter du autopiloten i din kategori? Hur ser er System 1 kommunikation ut?

http://www.svd.se/kultur/litteratur/manniskan-snabbtankt-men-lattlurad-art_7776050.svd

hjarna1[1]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s