Varumärket som verkar göra allt rätt – kolla själv

I förra veckan var jag ute i Europa och tog bl a tillfället i akt att besöka butiker och en av butikerna jag besökte var LEGOS butik i Köln. Jag får ofta frågan om jag besökt någon butik som fokuserar på den fysiska upplevelsen. Vi kan lära mycket av hur LEGO strukturerat upplevelsen oavsett om vi är ett varumärke eller butikskedja. Detta är Shopper Marketing när det är som bäst.

Vad gjorde då besöket så bra?

IMG_1346

1. I entrén står en person och hälsar alla välkomna, inte påträngande utan på ett bra sätt. Detta påverkar försäljningen positivt.

IMG_1344

2. Kul upplevelse. Genom att visa upp en förpackning mot skärmen så får man som shopper se hur det färdigbyggda LEGOT ser ut. Allt digitalt. Smart sätt att höja upplevelsen och minska köpbarriären.

.IMG_1343

3. Lekutrymme i mitten med Woody från Toy Story i full storlek som hälsar välkommen. Barnen njuter, leker och föräldrarna kan i lugn och ro botanisera eller bygga själva.

IMG_1341

4. Enkel kategorisering med små budskap som stimulerar till köp. Smart och enkelt.

IMG_1342

5. Lösviktsförsäljning av LEGO. Kul sätt att köpa produkterna på. Visuellt  och supereffektivt

Det är enkelt att säga att LEGO är ett starkt varumärket och det har det så mycket enklare än vi. Betänk då att vi har med ett varumärke att göra som för drygt 10 år sedan var uträknade. I dag är det världsledande. Framgången är ingen slump.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s