Coca Cola, läs och lär – Shopper Marketing när det är som bäst

Vi människor har begränsade resurser att ta information – speciellt när det kommer till lågintressekategorier. Denna insikt är en viktigt del varför Shopper Marketing växer som disciplin inom marknadsföringen.

Nu har en av världens starkaste varummärken, Coca Cola,  dragit konsekvenser av detta och istället för att bygga enskilda kampanjer kring varje enskilt subvarumärke så bygger man nu program med samtliga varumärken involverade. Detta är ju något som har varit vanligt när det gäller kommunikation via trade (typ handelns direktmarknadsföring) men att det nu också har kommit in i konsumentmarknadsföringen är oerhört spännande. VIlken kraft det kan bli i marknadsföringen när man samlar de olika varumärkena under en programförklaring och kommunicerar den i samtliga kanaler.

Denna typ av arbetssätt innebär ju lägre kostnader för marknadsföring, bättre effektivitet i butikkampanjerna, bättre tematik digitalt men framförallt underlättar vi för Shoppern att förstår varumärket och göra köpet enklare.

Bifogar länken till artikeln i Marketing Week nedan.

https://www.marketingweek.com/2015/03/05/coca-cola-moves-to-one-brand-strategy-scrapping-individual-brand-campaigns/?cmpid=mwbreak_950286&utm_content=buffer32d81&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

Glad Valborg

One-brand-lineup-1002x512[1]

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s