Hur stor är din budget för Shopper Marketing? Var kommer pengarna ifrån?

Ett företag som skall lyckas med ett Shopper fokus måste både organisera sig rätt och förstå varför detta är viktigt. Men det räcker inte att vara lite entusiastisk och säga att det är viktigt utan vi måste också allokera resurser om något av kvalitet skall hända. Om vi inte allokerar resurser så tenderar Shopper Marketinginitiativen att landa i hos säljavdelningen.

Detta behöver inte vara dåligt men jag är helt övertygad ( detta stödjs också av Hoyt et al 2013) att om Shopper Marketing skall få ett ordentligt fotfäste internt så måste vi hitta en strategisk budget för detta och den bör komma från marknadsavdelningen detta då marknad per definition arbetar med lite längre cykler än övriga avdelningar. Jag kan också intyga att i en majoritet av de projekt som jag har varit involverad i och som jag skulle vilja kategorisera som Shopper Marketing, där har budgeten och initiativet kommit från marknadsavdelningen alt marknadsavdelningen har stöttat initiativet.

Om någon har några egna erfarenheter av detta, hör av Er?

500_USD_note;_series_of_1934;_obverse[1]

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s