Lär dig mer om impulsförsäljning – Del 1

Secondary placement, end-cap, gavel exponering, bråkmakare, exponeringskyl. Ja, många namn har de verktyg som skall underlätta impulsköpet. Både varumärket (hittar nya kunder) och butiken (höjer snittköpet) vill höja impulsgraden.

Men vad säger egentligen vetenskapen om impulsköpet? En grundregel är att ju lägre engagemang du har för en kategori ju högre planeringsgrad och ju lägre impuls (men det finns ju också undantag från denna regel)

Impulsköpet är det oplanerade köpet som man blir helt påmind om i butiken. Men sedan så kan man bryta ned impulsköpet i olika kategorier vilket jag tror är nyttigt att göra innan man skall driva säljkåren till att hitta impulslösningar för butik.

1. Rent impulsköp – Konsumenten inhandlar någon icke planerat utifrån nyhetens eller njutningen behag. (konfektyr &dryck)

2. Impulsköp som styrs av påminnelser – blir påmind om via exponering eller dylikt (krossade tomater)

3. Associativt impulsköp – Snabb bedömning utan att ha någon erfarenhet av produkten ( ny smak på yoghurten)

4. Planerat impulsköp! – Köp ur kategorin men impuls på vilket varumärke (dessertostar)

5. Impulsköp som frihetshandling – Visar att man har kontroll över sin ekonomi och liv (färskvaror, deli)

(Evans et al 2006)

Varugrupperna inom parentes är bara exempel men det är viktigt innan ni gör nästa kampanj att ni definierar vilken typ av impuls köp ni vill åstadkomma detta påverkar nämligen både säljsamtal och exponeringslösningen i butik.

Lycka till med Din merförsäljning!

Nästa blogg skall handla om hur man också skapar impuls! Missa inte denna

retail_merch_confect_460x307[1]

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s