Impulsförsäljning del 2: Lär dig skilja på nytto- och njutningshopping

För att kunna skapa bra impulsförsäljning så måste vi veta hur vår shopper förhåller sig till vår kategori. Är vi i njutning eller nyttokategorin?

Vetenskapen säger att är vi i nyttokategorin så är planeringsgraden hög, t ex inköp av matvaror medan är man i njutningskategorin t ex kläder och skor så är impulsgraden högre. Men är det verkligen så enkelt?

Vid högt engagemang (njutningshopping) tenderar shoppern att ta hjälp av butiken och dess miljö medan man vid lågt engagenman (nyttoshopping) lutar sig mot vanan.

Men hur är det när vi skall handla för en festmåltid?   Helt plötsligt så kräver shoppern inspiration och idéer från butikens sida och det som måndag till fredag var nyttoshopping blir på lördagen njutningshopping. Så alla ni som säljer produkter i typiska lågintressekategorier. Ta reda på hur shoppern ser på din kategori och dina produkter och huruvida de enbart fyller en nytta eller kan de också fylla en njutning? Om ni hittar svaret på denna fråga så är det bara att bygga en strategi för second placement och inspiration. Hjälp shoppern att köpa ditt varumärke, hjälp shoppern att förstå på hur många fantastiska sätt han/hon kan konsumera ditt varumärke.

24538-hd-women-shopping-300x187[1]

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s