Hur kan vi förbättra tidspressade kvinnors shoppingupplevelser?

För ett tiotal år sedan var det väldigt populärt att skapa upplevelser i butik genom att placera ut riktiga kockar som lagar mat i kundvarvet. Detta trodde man då var upplevelse och skulle skapa en roligare shopping i dagligvarubutiken. Så här i efterhand så kan vi konstatera att det kanske inte var den bästa strategin för dagligvarubutiken. Njutning i dagligvarubutiken handlar bl a mer om att göra butikens sortiment tillgängligt, ett bra personligt bemötande och hjälp med måltidslösning/planering. Ganska basalt. Eller hur?

Retail House har tillsammans med studenter från bl a Lunds Universitet forskat kring detta och resultaten finns publicerade i boken ”Att skapa upplevelser i butik” . I en studie så följde vi shoppande kvinnor för att ta reda på hur de kan få en bättre upplevelse i butik (och därmed köpa mer). Vad önskar då sig tidspressade småbarnsföräldrar?

  • Inga köer i kassan
  • Trevligare bemötande i butik
  • Färdiga måltidslösningar
  • Inspirationskällor – dock inga krångliga recept.
  • Inte för mycket information – ”its just too much to keep track of”
  • Skyltar som hjälper dig att hitta de varor du söker
  • Rent och fräscht i butik
  • Gott om utrymme
  • Barnvänligt, t ex kundvagnar för barn.

Som sagt, ganska basalt. Men ändå så glömmer vi bort mycket av detta när vi skall skapa program och kampanjer i butik. Så alla ni som planerar att aktivera era varumärken i DVH. Använd punkterna ovan för att se på hur Era idéer uppfyller kriterierna. Lycka till!

workinghard[1]

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s