Impulsförsäljning del 3 – Lär av mästarna

Impulsförsäljning är viktigt. Hur får vi flödet av människor som besöker butiken att hitta nya produkter och köpa lite mer än planerat. Men att som varumärke få golvutrymme av retailern kräver både skarpa tankar och hårt arbete med implementering.

Varje varumärke måste ha en strategi för detta.

Om vi går till vetenskapen så har (McGoldrick 2002) identifierat 7 olika exponeringslösningar. Detta ett bra sätt att få struktur på hur ni arbetar med exponeringar i butik.

1. Öppen exponering – produkterna omringar kunden, typ gavelexponering

2. Tematisk exponering – exponeras inom ramen för ett tema.

3. Livstilsexponering – syfte att visa på produkternas roll i en viss livsstil

4. Koordinerad exponering – klassisk sambandsexponering, kommuniceras ihop med andra varumärken

5. Kategoridominerande exponering – gäller enbart väldigt kategoristarka varumärken, t ex Coca Cola

6. Störtexponering – Förstärker butikens profil av låg prisbild

7. Varumärkesexponering – kommunicerar med utgångspunkt från varumärke. T ex Apple, Nespresso.

Fundera vad ni vill ha ut av Er exponering. Varför gör ni den? Hur gör ni den? Slutligen hur skall den implementeras i butik?

Kolla IKEA nedan. De har inga varumärken men ändå så enkelt och elegant. Mästerligt!

IKEA

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s