Vad är skillnaden mellan kvinnlig och manlig shopping?

Vanligtvis så brukar vi kartlägga hur kvinnlig shopping ser ut. Men vad är de stora skillnaderna mellan kvinnlig och manlig shopping?  Några intressant skillnader identifierades i studie som Sten & Ström tagit fram:

  • Kvinnor är generellt mer planerande än män. Cirka hälften av våra inköp planerar vi lite beroende på varugrupp. Möbler och elektronik toppar.
  • Män handlar fortare än kvinnor. Intressant med tanke på att kvinnorna är mer planerande.
  • Män vill ha hjälp med kläder och kvinnor med elektronik.
  • Kvinnor läser i högre utsträckning innehållsförteckning.
  • Män handlar och kvinnor provar.
  • Slutligen så shoppar mannen längre när kvinnan är med.

Att det är skillnader är kanske inte den stora nyheten utan hur påverkar detta våra strategier gentemot shopper och butik. Hur tar vi hänsyn till skillnaderna och hur kan vi med denna kunskap ta ner shoppingbarriärerna i vår kategori? Vill du läsa rapporten i sin helhet kan du beställa den här.

http://www.steenstrom.com/se/categories_document/publikationer-se/

depositphotos_4678979-Gender-sign-part-1[1]

*TNS/SIFO utförde på uppdrag av Steen och Ström en undersökning för att kartlägga de stora skillnaderna mellan manlig och kvinnlig shopping.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s