Ett enkelt recept för att lyckas i butik – glöm varumärket….

Det är en evig kamp mellan varumärke och retail. Vem styr vem och vad trumfar vad? Är varumärkets lojalitet starkare än butikens fysiska placering? Är du beredd att byta butik om du inte hittar ditt varumärke?

Detta kan man resonera om på ett teoretiskt plan. Men skall varumärket lyckas i butik så är det bara ett perspektiv som övertrumfar allt. Kategoriperspektivet.

Som varumärke så måste du tänka på hela kategorin och vilken roll du skall spela i denna! Detta är grundläggande Shopper Marketingkunskap som de flesta som lanserar produkter glömmer bort när väl produkten skall säljas in till handeln.

Skall din säljkår lyckas där ute så måste produkten tillföra ett värde till kategorin – annars så kommer din lansering inte att lyckas. Så enkelt är det. Det flesta varumärken misslyckas med detta då vi ser en hög dödlighet av nylanserade produkter i handeln. Så glöm varumärkesperspektivet och tänk kategori när ditt varumärke skall tala med handeln.

kunder+Sharevertising[1]

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s