Två tips för att du skall förstå hur butiken fungerar!

I förra inslaget propagerade jag för att du skall lämna konferensrummet. Men det räcker inte med att åka till den närmaste butiken som ligger bredvid huvudkontoret och titta lite slentrianmässigt med dina varumärkesglasögon utan man måste också ta på helt andra glasögon.

Många som jag möter i min vardag som sitter på huvudkontoret inkl. mediabyrå och traditionell reklambyrå lämnar ofta varumärket när det kommer fram till butikens luftslussar. Varför gör man så? Varför är det så svårt att försöka förstå vad som händer innanför butikens luftslussar?

Jag tror det handlar mycket om att man där förlorar kontrollen. Här tar shopperns omedvetenhet och butikens prioriteringar över. Och det är nästan 100 % säkert att dessa inte stämmer överens med varumärkets prioriteringar och önskningar.

Hur lär vi oss då Shopperns och butikspersonalens perspektiv? Hur får vi in dessa perspektiv i vårt arbete?

  1. Åk ut till butiken och studera hur shoppern beter sig i avdelningen. Ett bra råd är att faktiskt stå ett par dagar och demonstrera din produkt i butik. Då kommer du att få 100-tals av befintliga och potentiella Shoppers/konsumenter som berättar för dig hur du kan förbättra och förtydliga ditt budskap i butik.
  2. Arbeta i butik.  Ta gärna din avdelning där dina produkter säljs. Du kommer att få 100 gånger mer insikter genom att investera 8 timmar i detta i relation till att köpa in en  konsumentstudie från någon  digital panel.

Sammanfatta sedan dina inputs från din kategori och varumärke genom shopperns och butikens glasögon.  Arbeta utifrån dessa när du lägger dina planer för nylanseringar och befintligt kampanjarbete. Jag kan lova dig att detta kommer att påverka hur ditt varumärke kommer att approchera shoppern och butik och dessutom så kommer du att få ett mycket högre förtroende både internt och när du möter kunden centralt och lokalt.

Välkommen till verkligheten där ditt varumärke köps!

image2

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s