Digitala feltänk – lätt hänt!

Vi lever i en digital tillvaro. En rekordstor Smartphone penetration, hög aktivitet på sociala medier med konsekvensen att det ställs höga krav på varumärkets digitala närvaro. Många företag stressar fram lösningar för att möta den digitala shoppern.

Ja, det är viktigt att varumärket har en digital närvaro, även för de mest ”fysiska” produkterna. Samtidigt får man inte lämna sitt sunda förnuft och bli allt för bländad av den digitala tekniken. Detta kan kosta mycket kraft och energi med ett resultat som bara imponerar i konferensrummet och inte i verkligheten.

Ett exempel (finns fler sådana) där man inte tänkt igenom idén såg jag på Arlanda där två digitala skärmar hade satts upp av en de stora dagligvarukedjorna. Man har placerat skärmarna vid en transportsträcka mellan två terminaler där människor snabbt går förbi (fel nr 1). För att kunna handla från skärmarna så måste man först ladda ned en app (fel nr 2) sedan så kunde man i princip bara handla sällanköps varor (fel 3).

Idén är rätt på ett övergripande plan. Jag kan förstå att idén kändes mycket bra i konferensrummet. Dvs att ha fysisk närvaro på en flygplats. Där finns människor som reser och vill ha sitt kylskåp fyllt när man kommer hem.

Nu säljer man inte mat utan sällanköpsvaror vid den fysiska skärmen. Vem vill handla en grill för 5 000 på en transportsträcka mellan två terminaler på Arlanda? Rätt tänkt på en metanivå men genomförandet kräver mer.

Detta är bara ett av många exempel på lösningar som finns där ute som kommit till pga av att vi känner oss stressade och ”måste” ha fram digitala lösningar utan att vi gjort hemläxan i grundläggande beteendevetenskap.

Idag bifogar jag därför en checklista på vårt mänskliga beteende. Stäm av mot denna innan du lanserar din nästa digitala idé.

Lycka till med din idéutveckling

 

Checklista för mänskligt beteende

Människan är en del av naturen

  • 98 % av vår arvsmassa är samma som hos aporna
  • Pavlov (associationer), Skinner (beteende) & kackerlackor (socialt umgänge/tillhörighet).

Människan är ett vanedjur

  • Vid rutin kopplas autopiloten på
  • Genom rutin riskerar vi att inte bli missnöjda

Människan vill ha kontroll (rutin)

  • Situation jmf. Bil/flygplan
  • Relation jmf varumärke

Människan fattar snabba beslut

  • 12 sek
  • Ont om tålamod
  • Heller välja något än ägna mer tid åt beslut

Människan vill inte känna sig dum

  • Vill vara rationell

Människan är Glömsk

  • det som inte är vana glömmer vi bort

Människan ÄR KÄNSLOSAM

  • Vi har svårt att fatta besut utan känslor.

 

image1

 

 

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s