En spaning från Berlin – Shopper Marketing på riktigt

Retail House har varit Berlin tillsammans med representanter från den ledande dagligvarukedjan i Sverige. Syftet var  att  träffa de största frukt- och gröntleverantörerna för att bygga spännande samarbeten för shoppern och butik.

Det är få kategorier i DVH som är mer Shopper Marketing än frukt och grönt. Leverantörerna är stora men marginalerna är små vilket innebär att det inte finns traditionella marknadsbudgetar. (undantag Chiquita och Pink Lady).

Därför måste man investera sina marknadsmedel betydligt närmare shoppern och köptillfället – Shopper Marketing.

Vad är då hörnstenarna om vi skall öka försäljningen och marginalerna i denna kategori.

  1. Nära samarbete mellan leverantör och handel.
  2. Insikt om att tillgänglighet (fokus)i butik skapar konsumtion
  3. Kommunikation vid köptillfället som bryter ner köpbarriärerna
  4. Tydligt koppling mellan sina produkter och butikskedjans profilering
  5. Förståelse för hur sina produkter driver kedjans kundkorg

Detta är Shopper Marketing. Nu kan man alltid hävda att det är ju Frukt och Grönt, den lönsammaste avdelningen i butiken, detta är en kategori som inte har några varumärken så detta gäller inte min kategori…..Fel.

De fem punkterna ovan gäller, enligt min mening, alla varumärken som vill nå framgång inom DVH.

För att ytterligare accentuera detta så hade dagligvarukedjan Edeka en egen monter på mässan! Snacka om att vilja bygga gemensamma värden med sina leverantörer.

Det är bra att undersöka hur andra kategorier driver sin utveckling för att man skall få inspiration till sin egen. Korsbefruktningarna är många. Nyfikenhet, öppenhet och vilja till förändring är nyckelord för framgång.

Lycka till med din Shopper Marketing!

 

IMG_2330

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s