Språket har betydelse inom Shopper Marketing

I förra veckan hade jag den stora förmånen att tala inför ett 100-tals butikschefer på leverantörsmässan i Oslo. Syftet var att gå djupare in på betydelsen av det personliga mötet i en allt mer digital värld. En fråga som jag tycker är helt undervärderad i såväl den digitala som den fysiska butiksvärlden är att använda ett språk som på ett rättvisande sätt beskriver en produkts fördelar.

Vi måste bli bättre på att beskriva en produkts fördelar så vi kan motivera shoppern. Det finns tre områden som där jag ser utvecklingsområden och områden som vi aktivt måste arbeta med.

  1.  Berätta var din produkt kommer ifrån. Hur är den tillverkad? Var någonstans?
  2. Berätta hur jag skall konsumera/använda produkten.
  3. Berätta vad produkten passar bra till? Hur kan vi hjälpa våra shoppers till fler konsumtionstillfällen.

Vill du lära dig mer om språkets betydelse skall du studera främst amerikanska bolag som Disney. De har satt ett helt språk för sin verksamhet. Ett mer närliggande svenskt exempel är hur Systembolaget arbetar med sitt språk kopplat till sina produkter. Poängen är att detta inte bara behöver gälla vin utan kan lika väl gälla elektronikvaror, läsk eller snacks.

Lycka till med din Copy!

Foredrag Martin Moström (1)

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s