Category management – några råd för att det skall lyckas?

Category management är ett laddat ord. Många av oss kan vittna om spännande kategoriprojekt som bara stannat på en PP nivå på kedjans huvudkontor. Varför är då Category Management så svårt att realisera i verkligheten? Min uppfattning är att vi måste går vidare från en teoretisk nivå till en praktisk nivå där vi sätter butiken och shoppern i fokus. Gör vi inte det idag? Svaret på den frågan är nej. För att lyckas med en Category Management strategi så måste följande måste till:

  1. Skapa inte projekt utan program tillsammans med kund.
  2. Säkerställ att ni har relevant Shopper insikt inte bara konsumentkunskap.
  3. Involvera butiken på ett tidigt stadium.
  4. Säkerställ att lösningarna är praktisk genomförbara.
  5. Utbilda alla de som är ansvariga för implementeringen i syfte och mål. Förklara varför!
  6. Integrera lösningen i ett program som byggs tillsammans mellan retailern och varumärket.
  7. och…det kanske viktigaste. Ha en långsiktig strategi för implementering och underhåll av lösningen.

Jag har sett så många fantastiska initiativ som skall rullas ut och det görs. Men sedan krävs det både organisation och medel för att underhålla och säkerställa att strategin efterlevs. Det är ofta i denna fas som den reella effekten kommer.

Idag bifogar jag en studie från 2015 som klargör några av de utmaningarna som finns med Category management och de nödvändiga stegen för att förändringarna som görs  skall leva vidare och utvecklas. (källa: Deloitte)

 

us-cb-shopper-centric-retailing-vision

Category-Management[1]

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s