Behandla inte om butiken som en distributionskanal

Att förstå den kanal som ditt varumärke skall säljas igenom är fundamentalt för att bli duktig på Shopper Marketing. I den gamla världen så likställde man butikskedjan med en distributionskanal. Inget kan 2016 vara mer fel. Butikskedjan är inte bara en distributionskanal för varumärket utan har en egen identitet med positionering, egna varumärken och med en egen sortimentsstrategi och dessutom starkt sysselsatt med att optimera sitt butiksnät, såväl det fysiska som digitala. Detta vet KAM och sälj men som många marknadsavdelningar inte riktigt har insett.

För att bli riktigt bra på Shopper Marketing så måste varumärket bli duktigare på att kartlägga hur sina kunder fungerar och vill positionera sig. Läs tidigare blogg där en undersökning i resumé visade på att cirka 6,3 % av marknadscheferna hade butikskanalen på sin agenda. Läs tidigare blogg här

Idag skickar jag med en helt färsk studie (2016) som är finansierad av Handelsrådet (fd HUR). Studien har kartlagt vilken faktorer som påverkar butiksetablering och butiksnedläggning, hur butikens kundflöden påverkas av prishöjningar etc. Det är fantastiskt att det publiceras denna typ av rapporter i Sverige. Läs och lär!!

2016-1-Strategisk-mix-av-dagligvarubutiksformat

 

PS

För oss retailnördar så kan jag rekommendera inledningskapitlet som ger en bred övergripande bild av utvecklingen inom svenska dagligvaruhandel. För er som inte orkar läsa studien så kommer här en executive summary

Butiksformat, priskänslighet, avstånd och produktivitet

De huvudsakliga resultaten är:

  • Butiker tenderar att konkurrera mest med butiker inom samma segment då konsumenter är mer benägna att byta till en annan butik i samma storlek.
  • Konsumenter är mer priskänsliga när de väljer mellan små butiker än när de väljer mellan stora. Konsumenter på lands- och glesbygd är mer priskänsliga än konsumenter i städer och kranskommuner.
  • Den negativa inverkan på lönsamhet och marknadsandelar minskar när det geografiska avståndet mellan butiker ökar.
  • För att nyetablerade butiker ska överleva är det viktigt att de är effektiva och lyckas skapa ny efterfrågan hos konsumenterna.
  • Små butiker behöver bli mer effektiva för att reducera sina kostnader och därigenom kunna överleva på en marknad där stora butiker blir mer effektiva.
  • Simuleringar där incitamenten för etablering av stora butiker ökades visar att det inte bara leder till att små butiker slås ut utan även att nya små butiker etableras.
  • Stormarknadsetableringar leder till att befintliga butiker med låg produktivitet slås ut och att kvarvarande butiker ökar sin produktivitet.

DS

 

kedjoravtalskund[1]

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s