En första rapport från New York

Har tillbringat veckan på Shopper Marketing Summit som är USA:s viktigaste mötesplats för oss som arbetar med Shopper Marketing.  Jag kan inte i ord beskriva hur inspirerande det är att under 3 dagar få besöka butiker, träffa professorer inom Shopper Marketing och lyssna till en massa lyckade case där man satt shoppern i fokus genom ett tight samarbete mellan handel och leverantör

Första dagen fick jag den stora förmånen att få lyssna på och tala med Eric Singler. Eric är en ledande profil inom beteende ekonomi. Beteendeekonomins teori vänder på det som vi traditionellt lärt oss inom marknadsföringen. Dvs att vi skall påverka och förändra konsumentens beteende. Beteende ekonomi handlar om att förstå hur vi människor beter och därmed anpassa vår kommunikation och aktiviteter efter det. Dvs förstå beteendet och fokusera på det så kommer attityden som ett resultat. Beteende är nämligen verkligen svårt (omöjligt?) att förändra. Mycket spännande och det förändrar verkligen vår syn på marknadsföring.

Vill du läsa mer om detta så rekommenderar jag Erics bok Nudge Marketing.

Mer från New York kommer senare.

Bild: Jag och Eric med en signerad bok på Grand Hyatt i New York

image1

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s