Retail Safari® i New York

Att åka på safari är något som vi vanligtvis gör i Afrika. Men att åka på ett Retail Safari är en helt ny upplevelse. Förra veckan hade jag den stora förmånen att under ledning av Candace Corlett som är VD på WSL strategic retail göra en Retail Safari. Vi besökte fyra butiker på Manhattan och syftet var att med Shopperlinsen på se i vilken utsträckning de kunde åstadkomma en shopping upplevelse.

Lowes  är en rikstäckande hem/elektronikkedja. Butiken vi besökte var belägen på södra Manhattan. Det mest spännande med denna butik var hur de arbetade med att digitalisera kundvarvet. Något jag skrivit om tidigare. Detta var dock första gången som jag på fullt allvar kunde uppleva hur den digitala lösningen skapade en upplevelse och gav mig hjälp på vägen i min shopping. Det var en nästan 2 meter hög digital skärm där jag kunde känna på samtliga vitvaror som Lowes sålde.

Med tanke på kvadratmeterpriserna i NY så är detta en mycket smart lösning. Jag får dessutom en uppfattning om hur stort kylskåpet/spisen faktiskt är. Den visuella upplevelsen är viktigt. Dessutom fick man all teknisk data samt  se hur kylskåpet ser ut när det är fyllt med varor. Smart, snyggt och kräver ett omfattande samarbete mellan leverantörerna och retailern för att få till. Den viktiga lärdomen är att i denna typ av projekt är det viktigt att det är retailern som samordnar och ankrar projektet.

Lyckat till med din digtala resa.

 

IMG_2508

IMG_2501

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s