Samarbete krävs för att nå Shoppern!

Vi lever i en högst föränderlig värld. Det tror jag alla kan skriva under på. Den digitala utvecklingen går blixtsnabbt och de gamla värdekedjorna som är uppbyggda mellan leverantör och handeln är satta under hård press.

Omsättningen i den svenska detaljhandeln är cirka 600 Miljarder SEK och den digitala marknaden utgör knappt 10 %. Omsättningen var 2015 enligt PostNord cirka 50 Miljarder SEK. Så även om drygt 90 % av varorna fortfarande säljs i traditionella butiker så är tillväxten hög i den digitala handeln.

Men det som jag tror faktiskt är den viktigaste faktorn som kommer att påverka oss stort är att vi shoppers skapar nya vanor i den multi/omnikanala världen.

Vi shoppers kombinerar de bästa av den fysiska och den digitala världen. Så nu kräver vi att den digitala handeln skall vara lika snabb med att tillgodose shoppern med sina produkter som den fysiska handeln (Amazon har nu i UK en timmes leveranstid).

Vi kommer också kräva av den fysiska handeln att vi kan prisjämföra, se konsumentratings och få den digitala kanalens utbud tillgänligt fysiskt i butiken. (se Amazons nya butik i USA)!

Alla dessa nya krav från shoppern kommer att leda till att vi måste samarbeta på ett bättre sätt igenom hela värdekedjan. Allt för att shoppern skall välja just vårt varumärke i den kanal som vi prioriterar. Vi kommer att behöva begrava gamla sanningar och hitta nya lösningar.

Vill du läsa mer om detta så bifogar jag idag en superspännande rapport från Consumer Goods forum. Mycket läsvärd.

rethinkingthevaluechainreport2015final-160315065140

screen322x572[1]

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s