Kategorin växer snabbare än varumärkena

Vi lever med gamla sanningar och tiderna förändras. När Peter Hoyt högsta chefen för Path to Purchase institute hölls sitt inledningsföredrag på Grand Hyatt i New York för ett par veckor sedan så visade han följande intressanta studie: 2015-Mid-Year-Review (Catalina report 2015)

Av de 100 största varumärken inom FMCG så minskade 62 % av dem sin tillväxt med i snitt 4.4 %.

90% förlorade sina marknadsandelar inom sin kategori.

Nu börjar vi se att fragmenteringen i kanaler, varumärken och media gör att det blir allt svårare för de största varumärkena att behålla sin kategoriledning (i tillväxt inte i storlek). Varumärkena utmanas av nya  subkategorier som växer, satsningar på private label, nya kanaler att marknadsföra sig i och hela den digitala framväxten.

Vi som arbetar med marknadsföring och försäljning kommer att behöva arbeta på ett annat sätt för att lyckas. Nyckelord som kommer att bli viktiga är

  1. Fokus på shoppern istället för konsumenten
  2. Nära samarbete med kanalen du skall sälja i
  3. Fokus på att testa nya metoder

Slutligen våga ifrågasätta gamla sanningar och våga vara modig. Glöm aldrig att det nya uppstår ur gamla processer och arbetssätt. Läs rapporten här

1414621824_EJh6JjiX0Pmx1jcq[1].jpg

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s