Succé – dr Jens Nordfält på Retail House

I fredags samlades cirka 140 personer på Retail House forskarfrukost för att lära sig mer om shopper beteende on-line och off line. Dr Jens Nordfält från Handelshögskolan i Stockholm redogjorde för sin forskning inom området. Jag kan efter att ha lyssnat till Jens konstatera några saker:

  • Vi behöver mer forskning kring on-line/omnibeteende.
  • Det finns oerhört mycket mer att göra i den fysiska butiken för att få upp försäljningen.
  • Digitaliseringen är viktigt men är bara ett av många utvecklingsområden för handeln att fokusera på. Jens definierade 7 områden som kommer att vara viktiga framåt och som akademin och näringen identifierat.
  1. Big data och ”predictive”analys
  2. Hälsosamma alternativ
  3. Kundens lönsamhet
  4. Den uppkopplade konsumenten
  5. Sensorik och förpackning
  6. Merchandising och teknologi
  7. Medveten handel

 

FORSKARFRUKOST15feb_2016

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s