Sju dödssynder i utveckling av digital handel

Intressant inlägg om den digitala utvecklingen som möter oss. Det mest intressant är punkt 1. Vår kompetens. Jag tror att alla som är födda innan 1990 typ.. måste anstränga sig för att på djupet förstå hur digitaliseringen påverkar och hur vår organisation kan dra fördelar av den. Tyvärr så går ofta digitaliseringen i motsatt riktning än den befintliga affärsmodellen vilket gör att många ledningar står inför en sk. strategisk paradox.

Dagens Handel Gästblogg

Veckans gästbloggare är Juha Luomala, specialist inom digital handel på Solteq. Juha_Luomala

En konsult ska alltid presentera lösningar, och i min förra bloggpost bjöd jag också på tio budord för lönsam digital handel.Efter att jag skrivit den fick jag dock även frågor om dålig praxis och skadliga verksamhetsmodeller.

Här har jag valt att kalla dem för de sju dödssynderna i utvecklingen av digital handel, även om bara en del av dem har någon direkt koppling till kardinalsynderna som Dante formulerade dem.Även dessa räknas dock upp i ordning från den värsta till den minst dåliga.De flesta av dem har med ledning och verksamhetsmodeller att göra, en del snarare med tekniska lösningar.Hur många känner du igen från ditt eget företag?

1. Ledningen har noll koll

Den värsta synden är när personerna med huvudansvaret för företagets vision och riktning inte uppfattar den verkliga förändringen av konkurrensläget eller kundbeteendet.

View original post 454 fler ord

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s