Det krävs kreativitet och ledarskap för att skapa framgång – Shopper Marketing by Retail House

Insikter är en av de viktigaste ingredienserna inom Shopper Marketing eller rättare sagt insikter som relativt snabbt kan omvandlas till affärshypoteser och slutligen omvandlas till bättre marginaler och ökad försäljning.

Idag bifogar jag en studie som heter Insights 2020 och publicerades bl a i senaste numret av HBR (Harvard business Review).  Det kanske mest intressanta var resonemanget hur insikt och analysavdelningarna framåt (om de skall bli framgångsrika) måste/bör/kan utvecklas.

1. Vara med och driva affären (inte bara presentera data)

2. Utveckla kreativa lösningar utifrån den data man fått fram (använd både höger och vänsterhjärnhalva) – ”stories are data with a soul”

3. Ta ledarskap i organisationen (skapa ett ledarskap kring datan och gör den till en proaktiv del av organisationens utveckling)

För Er som vill läsa mer om studien så finns den nedan alt. köp senaste numret av HBR där det också finns ett utmärkt case om hur Uniliever arbetar.

Lycka till med att omsätta dina insikter till lönsam action.

Ladda ner white paper här

Harvard Business Review

sales-increase[1]

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s