Lär dig mer om Big Data – Shopper Marketing by Retail House

Big data är troligtvis ett av de begrepp som vi slänger oss med utan att egentligen veta exakt vad det är men framförallt hur vi kan använda det i vårt arbete med att komma närmare konsument och shopper. Big data är som många ”framtidsbegrepp” ett fantastiskt verktyg för att fånga alla de miljontals datapunkter vi kan samla in på människors beteende för att bättre kunna förutsäga framtiden.

I maktbalansen mellan retailers och brands har  retailern ytterligare en fördel i och med att de samlar upp data från alla sina transaktioner och kan därmed koppla ihop dessa med sina lojalitetskort. Det som kanske är mest intressant med Big Data är att det redovisar faktiskt beteende till skillnad från mycket annan data som vi använder oss av inom marknadsföringen. Utmaningen framåt blir dock hur vi skall kunna använda all data på ett bra, effektivt och etiskt sätt och vilka insikter vi kan göra ”actionable”

Idag bifogar jag en intressant sammanställning som Handelsrådet publicerar på temat. Rapporten heter ”Datanalys för ökad kundförståelse”.

Trevlig läsning och lycka till med ditt kunskapande.

Ladda ned rapport här

2016-6-siffror-o-ord

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s