Vår shopping är omedveten – Shopper Marketing by Retail House

Hur många produkter som nylanseras i dagligvaruhandeln har innan lanseringen  genomgått en fokusgrupp där konsumenter har tyckt till om den kommande produkten?

Rätt!

Troligtvis närmare 100 %. Och med säkerhet så har 100 % av de lanserade produkterna fått ett rungande ja i fokusgruppen. Hur kommer det sig då att cirka 80 % av produkterna delistas inom 2  år?

Rätt igen!

Vi är omedvetna som Shoppers och en stor del av vår vardag handlar om ett beslutsfattande som hanteras av vår omedvetna del av hjärnan.

Bra!

Detta har jag skrivit om i ett otal olika blogginlägg. Detta kanske är en av de viktigaste aspekterna att ta med sig när man planerar och implementerar nylanseringar av produkter i såväl dagligvaruhandeln som detaljhandeln. Så för att lyckas handlar det om att komma in i Shopperns omedvetna del av hjärnan. Hur gör man då det?

Så här bryter du vanans makt i butiken – och kommer in i Shopperns medvetande!

  1. Använd dig av färger som Shoppern kan knyta an till ditt varumärke?
  2. Använd av former som bryter av i butiken.
  3. Koppla ihop dina produkter med andra produkter för att ”hjälpa” Shoppern att förstå vad det är du försöker sälja
  4.  Använd ljud som får Shoppern att stanna upp och associera.
  5. Doft är kanske en av de starkaste påverkansmedlen – urstarkt om det används på rätt sätt.
  6. Ljussättning av produkt/avdelningsområden – vi är visuella varelser.
  7. Använd dig av människor som möter andra människor. Det finns inget starkare säljmedel i butik än fysiska demonstrationer. Varför skulle annars försäljning gå med 200 – 1000% vid butiksdemonstrationer?

För dig som vill lära dig mer om hur vår hjärna fungerar och hur vi kan få Shoppern att agera som vi vill så kommer här tips om en utmärkt bok. Den heter Buyologi och är skriven av Martin Lindström. Den har några år på nacken men är fortfarande mycket aktuell.

Kolla in boken Buyologi här

buy

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s