Frekvens och stringens är nödvändigt i butik – Shopper Marketing by Retail House

Varje dag möter shoppern 1000-tals budskap i butik. Vi vet att shoppern läser skyltar 15-40 sekunder under en 30 minuters shoppingrunda. Vi kan konstatera att det är svårt att få uppmärksamhet. Därför måste vi sluta tänka roliga kampanjer och tänka mer kring det traditionella mediebegreppet  frekvens. Men enbart frekvens räcker inte utan det krävs också stringens i kommunikationsarbetet för att nå butikens medarbetare och slutligen  shoppern.

Frekvens – Enligt studier som gjorts på annonser så krävs det en repetition på cirka 10 gånger för att vi skall komma ihåg ett budskap. Överför vi detta till butik så förstår vi att det inte räcker med att vi får upp en exponering en gång kopplat till en kampanj. Vi måste börja se butiken som ett media som vi dessutom kan sälja varor i (till skillnad från utomhustavlor). Så fundera kring hur ni under en två årstid skall exponera Era budskap och varumärken minst 10 gånger utbrytande från er reguljära hylla.

Stringens  – Tänk två målgrupper för er kommunikation i butik. Butikens medarbetare och shoppern. För att de skall förstå vad ni menar så krävs det en repetition på 10 gånger. Det är därför viktigt att ni håller i er kommunikation och inte försöker hitta på allt för mycket nytt mellan varje nedslag i butik.  Detta skiljer sig inte nämnvärt från traditionell varumärkeskommunikation men kanske är ändå viktigare när vi kommer ner till butiken och shoppern. Våga och orka vara långsiktig och hålla i en strategi.

Bifogar en länk till vår hemsida där du kan läsa mer om  Shopper Marketing Plan® som är ett utmärkt strategiskt verktyg för att på djupet förstå butiken och shopperns relation till ditt varumärke. Resultatet av Shopper Marketing Plan® är ökad försäljning.

Läs mer om Shopper Marketing Plan ®här

shoppermarketing_13591

 

 

 

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s