Så hanterar världens största retailer digitaliseringen – Shopper Marketing by Retail House

Walmart är som bekant världens största retailer. Trots att 90 % av kedjans försäljning går ut via den fysiska butiken så är den digitala transformationen och shopperns köpresa i fokus. Walmarts vice VD och ansvarig för customer experience Jamie Sohosky höll ett föredrag på Path to purchase expo i USA i September. Några intressant saker som hon lyfte fram:

  • Kunden har ont om tid och vi måste hjälpa henne att tidseffektivisera shoppingen. Amerikanen spenderar 13% mindre tid på shopping jmf med för 10 år sedan (undrar hur dessa siffror är i Sverige).
  • Förväntningarna på den fysiska butiken har förändrats (ökat) tack vare de digitala möjligheterna.
  • Innovera mera, testa och lär. Några exempel på tester som görs: Klicka och hämta upp i butik, pick up dagligvaror i fysisk butik. Arbeta med tredjepartsleverantörer som Uber.
  • Egna enklare betallösningar via Walmart pay.
  • Scan and Go förenklar hela utcheckningen. När du har handlat färdigt har du också betalat och kan lämna butiken.
  • Navigationssystem via app. Digitala ikoner i den fysiska butiken underlättar navigeringen. Utcheckningsvärdinnor som underlättar betalningen.
  • Sist och kanske viktigast. Världens största retailer öppnar upp och vill ha ett närmare samarbete med sina leverantörer inom områden som Big dataanalys,kategoriinsikter shoppingupplevelse, kunskap om framtidens shopping.

Walmart söker alltså aktivt efter partners inom alla nivåer som kan hjälpa Walmart leverera på sin mission om att hjälpa shoppern spara tid och pengar.

Härligt men krävande utmaning från en kedja som verkligen förstår Shopper Marketing!

Läs orginalreferatet rån P2P här

 

8_22_16walmartrogersar027_0

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s