Mobilen ger kunden kontroll – Shopper Marketing by Retail House

 Idag bedöms att 31% av e-handeln går via mobiltelefonen (Postnord e-handel Q3). Denna ständiga följeslagare blir en allt viktigare del av vår shopping.

Mobilen finns med överallt och förändrar i hög grad vårt vardagliga liv, så även vår shopping. Idag går folk med näsan i mobilen både på gatan och i butiker vilket är något som retailers behöver vara medvetna om och förhålla sig till.

– Mobilen används för en mängd olika shoppingaktiviteter. Det gäller för företagen att hänga med när konsumenternas beteende förändras snabbt.

Forskarna vid Göteborgs Universitet har identifierat sex övergripande sätt för hur konsumenterna använder mobilen i relation till shopping:

  • Fönstershoppar
  • Söker efter varor och tjänster
  • Läser recensioner och gör jämförelser
  • Söker inspiration och håller sig uppdaterade
  • Lokaliserar, socialiserar och jagar erbjudanden
  • Köper, beställer, betalar och överför pengar

Med mobilen ständigt tillgänglig ger det shoppingen nödvändig kontroll och möjlighet till inspiration och köp.

Vill du ha mer kunskap så rekommenderar jag följande länkar.

Handelsrådets referat

Ladda ned E-handelsbarometern Q3

Lycka till med Er digitalisering på mobilen.

mobile-phone-1008835_960_720

ps inlägget är delvis hämtat från Handelsrådets referat från Anette Svingstedts seminarium vid  Göteborgs Universitet. Ds

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s