En enkel kommunikationsmodell – Shopper Marketing by Retail House

Hur skapar vi synlig kommunikation i Shoppermiljön? Detta känns 2016 fortfarande  som en stor fråga för oss som arbetar med kommunikation. Vi vill ju ofta kommunicera allt som vårt varumärke står för. Men ibland blir det för mycket information. Glöm aldrig bort att vi fixerar skyltar 15-40 sek på en 30 minuters shoppingrunda. Det gäller att vara effektiv i sina budskap.

Idag vill jag därför ge dig ett effektivt verktyg för att strukturera din kommunikation i butik.  Den bygger på den väl beprövade AIDA modellen men är anpassad för butik och struktureras kring 4 C:n

1.Command attention: Skapa uppmärksamhet.

2.Connect: Skapa kontakt med ditt varumärke.

3.Convey: Övertyga med tre argument.

4.Close: Skapa ett attraktivt erbjudande.

Säkerställ att all din kommunikation inbegriper detta annars  riskerar den att inte göra sitt jobb. Resultatet blir att  att shoppern inte uppmärksammat ditt budskap och du kommer att missa viktig försäljning.

Lycka till med ditt kommunikationsarbete!

fyra-c

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s