2 överlevnadsråd inför framtiden – Shopper Marketing by Retail House

Mycket av det vi lärt oss historiskt måste omvärderas.  Digitaliseringen går fort och vi behöver ständigt uppdatera oss kompetensmässigt. Både som individ och företag.

Ingen vet hur framtiden  kommer att vara utformad för våra tjänster och produkter.  Idag vill jag därför ge dig två råd inför framtiden som jag tror kommer att skilja vinnarna från förlorarna. Jag har låtit mig inspirerats av Professor Jerry Wind vid Wharton Business School.

  1. Experimentera mera

Det viktigaste rådet som jag vill skicka med dig  är att experimentera mer i din organisation. I experimentet så testar vi det okända på en avgränsad yta i tid och plats. Experiment ger oss värdefull kunskap inför framtiden. Experiment är också kostnadseffektiva och får ofta ett bra kommunikativt genomslag i organisationen. Men tyvärr så gör vi ofta det som vi gjorde förra året och justerar det lite utifrån befintlig kunskap.

Men det duger inte längre. Vi måste sträva mot ett nytt synsätt. Och det synsättet innebär att vi vågar testa nya sätt att göra saker på. Både i den analoga och den digitala världen.

2. Fokusera på kundens köpresa

Men vi ska också förändra/fördjupa synen på företagets roll på marknaden.Den gamla linjära skolan är döende. Företag sänder ett budskap som sedan konsumenterna villigt skall förstå och slutligen gå till butiken och agera på. Den nya skolan är mer iterativ. Vi måste istället förstå kundens köpresa och  vara en guide, vägvisare, upplysare på denna resa.  I den digitala världen och i den fysiska.  Världarna hänger samman och vi måste göra allt för att underlätta denna resa och ta ned barriärerna.

I dag skickar jag därför med ett lästips om denna resa som heter ”The network imperative”. Den ger en glimt av den resa som vi alla är mitt uppe i frivilligt eller kommer att tvingas in i. Valet är ditt.

Lycka till och trevlig (digital/fysisk) resa

Beställ boken här

 

Förändring.png

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s