Ny forskning – Shoppern behöver privat utrymme i butik – Shopper marketing by Retail House

Hur skall en bra säljare i butik bete sig så att kunderna trivs, köper och kommer tillbaka? Åtskilliga kurser ges i det ”rätta beteendet”. Idag publicerar jag en superfärsk artikel (28 dec 2016) från den utmärkta tidningen Harvard Business review på temat in-store privacy.

Artikeln bygger på empiriska studier och ger en ny och intressant vinkel på Shopperns behov av att känna sig privat i butiken. Artikeln refererar till fler studier där felaktig interaktion genom ögonkontakt skapar en negativ påverkan på försäljningen och inte tvärtom.

Detta gäller vanligtvis när man köper ur kategorier som är ”mer privata” än andra t ex imtimhygien etc. Ju mer ett varumärke säger om en shoppers personlighet ju större är behovet av diskretion. Så devisen hej, titta le i alla lägen är inte att föredra.

Som med alla forskning kring mänskligt beteende så är den i mångt och mycket situationsanpassad. Läs gärna artikeln och fundera själv hur detta kan påverka dig.

Läs artikeln från Harvard business review här

98f09071471224cb_800x800ar.jpg

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s