Effektivare säljbesök (3) – Shopper Marketing by Retail House

I några tidigare blogginlägg så har jag presenterat vår säljmodell. Nu har vi kommit fram till steg 3 – Score card.

Score card kan tyckas låta lite stelt och huvudkontorsmässigt men är ett mycket bra verktyg för att få en fältorganisation att arbeta enligt en given metod. Scorecardet skall sammanfatta de framgångsfaktorer som finns för att vi skall kunna sälja så mycket på varje enskild butik (ut ur butik). Det handlar om kategori, planogram, second placement och personalens attityd och kunskapsnivå. Målet med score card kan sammanfattas i nedanstående tre områden.

  • Trade In

Hur driver vi trafik?

  • Trade Up

Hur får vi shoppern att spendera mer genom att välja dyrare produkter

  • Trade Across

Hur driver vi snittköpen?

Genom att arbeta med score card får vi också en bra analys av potentialen i butik, inte minst viktigt för att kunna genomföra ett bra och kvalitativt säljbesök.

Vill du ha mer inspiration så har vi skrivit ett white paper:  10 tips för bättre säljbesök i DVH.  Laddas ned här.

Lycka till med ditt säljarbete.

jjjntbqs9fuooul1jwkl[1]

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s