Vad är värdet på en facebook like? – Shopper Marketing by Retail House

Nu är det vetenskapligt kartlagt att likes inte automatiskt leder till nya kunder. I vår iver att vara digitalt närvarande så jämställer vi ofta likes med en framgångsrik kampanj.  Den viktiga frågan som alla marknadsförare borde ställa sig oftare är: Hur konverterar vi likes till att bli kunder. Det är ju faktiskt det som slutligen ändå räknas.

Det var glädjande nyheter i veckan att vännerna på SIIR vid högskolan i Borås nu skall forska i ämnet. Men för Er som inte kan vänta så bifogar jag idag en superfärsk artikel från Harvard Business Review. (ännu ej publicerad i tidningen). Artikeln heter What´s the value of a like. Den är superintressant och ger många nya insikter i hur svårt det är att konvertera likes till att bli kunder.  Artikeln ger dig några ledtrådar för framtiden. Lite skrämmande var också följande information

87 % av marknadscheferna kunde inte leda i bevis att sociala medier konverterar kunder.

Det är uppenbarligen dags att ta nästa steg i vårt digitala erbjudande.

Ladda ned artikeln här

 

facebook-like_zpszniov66a-1

 

 

Some content on this page was disabled on 25 September, 2017 as a result of a DMCA takedown notice from HARVARD BUSINESS SCHOOL PUBLISHING. You can learn more about the DMCA here:

https://en.support.wordpress.com/copyright-and-the-dmca/

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s