87% shoppar runt – Shopper Marketing by Retail House

Shopperns köpresa är komplex. Den gamla sanningen att 80% av försäljningen kommer från 20% av kunderna räcker inte längre som förklaring om vi vill skapa tillväxt i kategorin. Den första som skrev om detta var Byron Sharp i boken How brands grow där budskapet är att vi måste nå sällanköparna, de som väldig sällan är lojala om vi skall få någon tillväxt för varumärket i kategorin.

Idag publicerar jag en annan studie på nästan samma tema. Det är McKinsey som i en färsk rapport kartlagt shopperbeteendet i ett 30-tal kategorier. I de flesta kategorier så shoppar vi runt och tidig synlighet i shopperns köpresa är superviktigt för att sedan slutligt bli vald. Så även här gäller det att nå brett med sina budskap in i sina potentiella målgrupper och gå utanför den lilla lojala skaran som utgör heavy buyers. Skohandlare har svårast med lojaliteten medan mobiloperatörer har högst lojalitet och är inte lika utsatta för den rörliga shoppern. Kolla in rapporten här från McKinsey här.

Lycka till med din Shopper Marketing!

 

svg_QWeb_CDJ_consideration_ex2

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s