Den digitala kundens värde i den fysiska butiken – Shopper Marketing by Retail House

Vi kan inte göra skillnad på digital handel och fysisk handel. Shoppern befinner sig oftast i samtliga kanaler och använder kanalerna för olika ändamål. I pre-shop fasen som i många fall är digital jämför vi priser, kvalitéer, identifierar var produkten kan köpas, hur långt tid tar det till den kan konsumeras etc. I shoppingfasen så gör vi vårt köp. Detta kan ske digitalt eller fysiskt. De flesta köp görs i den fysiska kanalen. Över 90 %. Den sista fasen är post-shopfasen. Här kan vi bygga lojalitet med shoppern, hjälpa till med frågor, bekräfta köpet och självklart vara alerta om något problem uppstår.

Claes Ohlson har i ett case som bifogas nedan visat på hur varje digital transaktion genererar 36! transaktioner i den fysiska butiken. Detta är ett mycket spännande case där vi med hjälp av Google kan tracka den digitala interaktionen med den fysiska i butik. Det är ju därför otroligt intressant (något som inte caset berättar) vilka kategorier som är trafikdrivande från det digitala in i det fysiska. Så ännu en gång har vi fått bevis för att det fysiska och det digitala hör ihop och kan inte separeras och att vi måste experimentera för att lära oss.

Läs artikeln här

1afef_Clas_Ohlson_Body

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s