Digitaliseringens påverkan – Shopper Marketing by Retail House

Idag var jag en av föredragshållarna på Lunds Universitet. Temat för dagen var hur digitaliseringen påverkar den fysiska butiken. Vi var 6 olika föredragshållare som alla höll var sitt föredrag med olika vinklar. Mellan föredragen genomfördes workshops mellan akademiker och praktiker. Resultatet kommer att publiceras i en bok senare i höst/vinter.

Att förståelse av det mänskliga beteendet är grundläggande för framgångsrik handel har vi vetat länge. Men hur förändras det mänskliga beteendet och vad betyder det för att skapa konkurrenskraftiga butiker?

En del i det som jag talade om är hur vi människor sakta men säkert börjar anta ett omni-channelbeteende. Vi plockar det bästa ur varje kanal. Resultatet är klart utmanande för både den  digitala och fysiska kanalen.

  • Ökade krav på snabbhet, bekvämlighet och stort sortiment
  • Pristransparens
  • Vill kunna känna och klämma
  • Lojaliteten minskar
  • Tålamodet minskar
  • Människan är fortfarande viktig
  • Kravet på upplevelsen i butik ökar

Tack Professor Ulf Johansson för att jag fick bidra på en mycket intressant och givande dag.

FullSizeRender

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s