Butiken är viktig – Shopper Marketing by Retail House

 

Vilken roll skall den fysiska butiken spela i framtiden. Denna diskussion saknar jag i handeln. Min uppfattning är att all spännande framtidsdiskussion i stort sett handlar om den digitala kanalens utveckling.

Cirka 90 procent av alla varor säljs via den fysiska butiken. Digitaliseringen är viktig och den digitala handeln växer men butikens närvaro och roll i den verkliga världen är en mycket viktig pusselbit för att kunna bygga ett bra erbjudande i båda världar. Vilken roll skall butiken spela för att överträffa kundernas allt högre krav? Krav som ökar i takt med att digitala tids- och kostnadsbesparande smarta tjänster och butiker ökar.

Om butiken inte kan leverera ett större värde än en transaktion av en produkt så kommer kunden inte tycka det är värt att ersätta den digitala världen med den verkliga. Jag vill därför se en renässans av den traditionella butiken och fler bra exempel på kedjor som ser möjligheter i den fysiska butikens framtid.

Fundera igenom hur du arbetar med de konkurrensfördelar som den verkliga världen har gentemot den digitala?

  1. Hur ser er personliga service ut? – Ge kunderna ett kunnigt bemötande av en butikssäljare som älskar sitt arbete och som brinner för service. Skänk kunden något mer än bara en transaktion och ge samtidigt en upplevelse och en bekräftelse på att kunden valt rätt. Glöm inte bort att människan i grund och botten är en social varelse som tycker om att möta andra människor.

 

  1. Hur möter man produkterna? – Presentera produkterna på ett attraktivt sätt. Ställ inte bara in produkterna i hyllan. Berätta en historia om varumärket. Visualisera hur produkten fungerar och kan användas. I butiken får vi känna, klämma och testa dem. Och kanske det viktigaste av allt. Kunden kan ta med produkten direkt.

 

  1. Vilken lösning erbjuder ni?- Butiken är det viktigaste steget i kundens köpresa. Men kunden köper sällan en produkt utan en lösning på ett behov. Sälj lösningar till kunden. Ofta innebär detta att fler produkter behöver erbjudas och exponeras. Resultatet är ökade snittköp och högre kundnöjdhet.

 

Förstå att du sitter på en guldgruva. Med rätt strategi har du alla förutsättningar att driva trafik både i er digitala och fysiska kanal. Båda kanalerna behövs. Men ni måste skänka lite kärlek till butiken och i grunden förstå att den digitala världen bara är en spegelbild av den fysiska.

Ha en fortsatt skön sommar!!

Grupppbild

 

 

 

 

 

Detta inlägg publicerades som krönika i Friköpenskap

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s