Den uppkopplade shoppern – Shopper Marketing by Retail House

Säsongen är igång och sommaren börjar nu sakta tona ut. Det känns härligt att vara igång. Du missade väl inte min senaste krönika i Fri Köpenskap i fredags. Budskapet var hur man kan nå den uppkopplade shoppern på bästa sätt. Jag gav dig sex tips.

Kunden söker relevans – Massmarknadsföringen är död. Budskap och erbjudande skall anpassas till målgruppen och gärna individualiseras.

Kunden vill ha hjälp att välja – Kunden har för många val att göra. Allt från resor, försäkringar till produkter i dagligvarubutiken. En bra butik väljer ut och ger en rekommendation till kund – allt för att göra shoppingupplevelsen så bra som möjligt.

Kunden vill ha ett sammanhang – Människan är social och tycker om att dela sina intressen med likasinnade. Detta är en stor möjlighet för butiken som kan utgöra kontaktytan mellan människor, intressen, produkter och tjänster.

Kundens förväntningar ökar – Den digitala handeln skapar transparens, överskådlighet och möjlighet att se recensioner.  Den fysiska kanalen överträffar den digitala i den fysiska leveransen och att man får känna och klämma på produkten. Kunden vill ha det bästa av de båda kanalerna. Det är förväntningarna som ställs på butiken oavsett om den är digital eller fysisk.

Kundens tålamod och lojalitet är låg – Digitaliseringen leder till minskat tålamod och minskad lojalitet. Det innebär att butiken inte får så många chanser att vinna kundens förtroende.  Undvik köer, svårnavigerade hemsidor och ett produktutbud som inte är tillräckligt spetsigt.

Kunden har full koll på prisnivån – Pristransparensen leder till fortsatta prissänkningar för kunden. Konkurrensen är inte längre nationell utan internationell. Det går inte att ”bara” sälja produkter som man kan hitta till bråkdelen av priset på internationella e-handlare. Varje detaljhandelskedja som vill överleva måste hitta nya mervärden som kunden upplever som positiva och är beredda att betala för.

Läs mer om detta i Fri Köpenskaps senaste nummer som kom i fredags. Vill du lära dig mer om detta så får du inte missa Clearevent (5 oktober)  där jag kommer att tala på samma tema.

Anmäl dig här till Clearevent

Vi syns

 

image1

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s