Det personliga mötet räddar butiken – Shopper Marketing by Retail House

Slaget om shoppern står emellan den digitala och den fysiska kanalen. Hur skall dessa kanaler utvecklas för att möta shopperns höga krav. Många är idag skeptiska till hur den fysiska butiken skall utvecklas och vad som skall rädda den. Idag presenterar jag en spännande studie  som gjorts av RSR och som bl a publicerades tidigare i år på Handelstrender. Intressant att notera är att den moderna butiken måste förstå sin personal och hur den skall användas på det bästa sättet för att göra butiken mer konkurrenskraftig.

 

10 slutsatser från studien

1. Vi är mobila – mer teknisk integration

Nästan sju av tio (68 procent) av de svarande är överens. Resultatet i denna underökning kommer bara bli sämre så länge inte detaljhandeln lyckas bättre med att integrera teknik bättre i shoppingupplevelsen. Det är nästan dubbelt så många – som anser det – jämfört med föregående års undersökning.

2. Vill ha bättre personal

Detaljhandelsföretagen vill anställa ”bättre personal” i sina butiker. Men man vet inte riktigt vad man ska göra med dem. De vill att de ska hitta nya kraft via ny teknik – men prioriterar inte investeringar i detta.

3. Höj utbildningsnivån

Tiden som detaljhandelsföretagen spenderar på utbildning av sina anställda är ”patetiskt låg”, enligt rapporten. Detta gäller speciellt de som varit anställda länge.

4. Människor bästa vapnet

Välutbildad butikspersonal kommer att vara en av de bästa vapen som fysiska handlare kan använda för att lyckas ta försäljning från onlinevärlden.

5. Skär ner på investeringar

Vinnarna inom handeln investerar i sin personal, men enligt studien skär mer än en fjärdedel ner på kostnaden för detta.

6. Kundfokuserade lösningar

De tre teknikmöjligheter man tror mest på i framtiden är alla kundfokuserade (teknik till personal, bekvämlighet och personalisering).

7. Fokus på kunskap

Detaljhandeln är en värld där man fortfarande lägger mer krut på att städa butikerna än att anställa produktexperter.

8. Fokus på upplevelse

De deltagande företagen är mer intresserade av att säkra att de inte tappar försäljning till de digitala kanalerna än att utveckla engagerande upplevelser i butiken.

9. Viktigaste uppgifterna

Man anser att de viktigaste sakerna man kan få sin personal att göra i butik är: Visa var produkter finns och bidra till bättre fulfillment efter onlineköp.

10. Många fullfillmentplaner

Nästan varannan svarande planerar förändringar eller har en budget för att skapa fullfillment (leveranser av varor köpta online) via sina butiker de kommande 12–18 månaderna.

RSR genomförde undersökningen online under perioden februari till mars 2017. Drygt 126 detaljhandelsföretag svarade (globalt).

98f09071471224cb_800x800ar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s